رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

روز دوازدهم اردیبهشت‌ماه 1340 عده‌ای از معلمان تهران روبه‌روی مجلس شورای ملی تجمع کرده و خواهان افزایش حقوق بودند. رئیس کلانتری میدان بهارستان سرگرد ناصر شهرستانی به سمت معترضین اسلحه گشود و گلوله‌ای به سر یکی از معلمان تظاهرکننده به‌نام ابوالحسن خانعلی دکترای رشته معقول و منقول (فلسفه) که در سال 1335 به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود اصابت کرد. پیکر او بر روی دست عده‌ای از معلمان معترض به بیمارستان «بازرگان» منتقل گردید و در نهایت جان به جان آفرین تسلیم کرد و از آن سال به بعد 12 اردیبهشت در تاریخ ایران به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

آیت‌ا… مرتضی مطهری در شامگاه 11 اردیبهشت‌ماه 1358 در حالی که پس از پایان نشستی از منزل دکتر یدا… سحابی بیرون آمده بود هدف گلوله یکی از اعضای گروهک فرقان قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید و از آن سال تاکنون روز 12 اردیبهشت‌ماه هرسال به مدت یک هفته در تجلیل از مقام معلم و به یاد شهید مرتضی مطهری مراسم بزرگداشت مقام معلم برگزار می‌گردد.

اخیراً مهران فاطمی استاندار یزد در نشست ستاد بزرگداشت مقام معلم از جمله گفته است: «امسال برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم با رویکرد مدرسه‌محوری اجرا و در این راستا مدارس با محوریت انجمن اولیا و مربیان و دانش‌آموزان فعال شوند… شورای آموزش و پرورش استان 10 چهره ماندگار حوزه تعلیم و تربیت هر شهرستان را به منظور نصب تصاویر آنها در بیلبوردهای شهری به فرمانداران، شهرداران و سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد معرفی کند… فرمانداران جلسه‌ای را برای عملیاتی شدن پیشنهادها برگزار و از ظرفیت صنایع برای اجرای برنامه‌ها استفاده کنند… زیبنده نیست معلمان به دلیل مسائل مالی در بند زندان باشند، بر این اساس، هماهنگی با ستاد دیه استان برای مشارکت چهره‌های شاخص در زمینه آزادی و بازگشت معلمان به آغوش خانواده در دستور کار قرار گیرد…»

با دستور، عکس و تصویر معلمان را سرچهارراه‌ها و در میدان‌ها و خیابان‌ها نصب کردن و دریافت هزینه آن از اصناف اثربخش نیست و به نظر نگارنده، این روش سوء‌تبلیغ می‌باشد پیشنهاد می‌گردد استاندار یزد در این‌گونه موارد از حاضران نظرخواهی کند و صرفا درخواست اجرای دستورات و بله گفتن نداشته باشد ضمنا لازم می‌داند به اطلاع برساند در اعتراض به سوء مدیریت و عملکرد ناپسند یکی از مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در مورد «شرکت تعاونی مسکن جامعه فرهنگیان یزد» با بیش از 4500 نفر عضو که در دوران فعالیتش 1237 واحد آپارتمان با مساحت بیش از دویست هزار مترمربع ساختمان در پنج پروژه با رعایت ضوابط و استانداردها احداث نموده و با قیمت بسیار مناسب در اختیار سهامداران تعاونی گذاشته و تاکنون پنج‌بار به عنوان تعاونی برتر استان شناخته شده و در هیچ‌یک از محاکم دادگستری و سازمان‌های نظارتی تخلف و محکومیتی نداشته است نامه‌ای محرمانه به شماره 4568 مورخ 20/1/1401 عنوان «جناب آقای دکتر مهران فاطمی استاندار محترم یزد» ارسال و 13 ماه بعد مجددا پیرو آن درخواست نامه‌ای به شماره 4705 مورخ 4/2/1402 با همان عنوان تقدیم گردید و تاکنون نفیا یا اثباتا پاسخی دریافت نشده است.

مناسب می‌داند در مورد برگزاری مراسم بزرگداشت معلم در یزد نظر استاندار را به موارد ذیل جلب ‌نماید:
الف- از پنج نفر معلم دستگیر و زندانی شده یزدی که بعد از اقدام برای احقاق حق معلمان، بازداشت و بعضا با وضع زننده‌ای دستگیر شدند و تکلیف هیچ‌یک از آنان تاکنون مشخص نگردیده و سندهایی که برای ضمانت به عنوان وثیقه گذاشته‌اند آزاد نشده استاندار چه حمایتی نموده است و آیا هیچ‌یک از مسئولان و مدیران آموزش و پرورش و یا اعضای شورای آموزش و پرورش استان از خانواده‌های آن پنج نفر معلم بعد از گذشت بیش از یک‌سال خبری کسب و یا از آنان حمایتی نموده‌اند و برابر با دستورات اسلام و دستورالعمل‌های مدون به آن پنج خانواده‌ فرهنگی که سرپرست و نان‌آور خانواده‌شان دستگیر و زندانی و محاکمه شده و در حال حاضر با سپردن وثیقه آزاد می‌باشند حداقل احوال‌پرسی و یا دلجویی نموده‌اند؟ سپاس و تشکر از محمدرضا حدادزاده دادستان عمومی و انقلاب یزد که چند ماه پیش فرصتی در اختیار اینجانب و دو نفر از فرهنگیان پیشکسوت استان گذاشت و با سعه‌صدر موارد و مطالبی که درباره پنج نفر همکار فرهنگی مطرح گردید شنید و نظریاتی در این زمینه ابراز نمود. گرچه آزاد کردن زندانی از هر گروه و دسته بویژه اگر معلم باشد پسندیده و ارزشمند است.

ب- در دوران دولت سیزدهم هیچ وجهی بابت سرانه به مدارس دولتی پرداخت نگردیده است آیا در این مدت استاندار در هیچ‌یک از جلسات شورا به این مساله اشاره‌ای نموده و پرسیده است به مدیران ده‌ها و صدها آموزشگاه استان برای خرید حداقل یک بسته کاغذ 4 Aو یک جعبه خودکار و یک لیتر مایع دستشویی و یک کیلو کیسه زباله و… وجهی تامین و پرداخت شده است؟ آیا برای احداث نمازخانه، آزمایشگاه، سالن ورزشی و یا تعمیر و نگهداری فضای آموزشی وجهی در اختیار مدیران مدارس دولتی گذاشته شده است؟ آیا از طریق شورا نگرانی مدیران آموزشگاه‌های دولتی در این بابت را به اطلاع نهاد ریاست جمهوری و دولتمردان رسانده‌اند؟

ج- با گرانی و تورم سرسام‌آور و وحشتناک موجود که ره‌آورد دولت سیزدهم برای مردم صبور و مومن این سرزمین می‌باشد و مدیران ناکارآمد شعارهای دهن پرکن داده و می‌دهند و وعده‌های اصلی سید ابراهیم رئیسی و مدیران اقتصادی دولت تحقق نیافته و روزبه‌روز سفره‌ها را کوچک و کوچک‌تر کرده‌ و سرانه چندین دهک در مصرف گوشت و برنج و لبنیات و میوه و… کاهش چشمگیری داشته و یزد هم برابر با گزارش مرکز آمار ایران در زمینه تورم و گرانی رتبه برتر را دارد ضمناً ناتوانی بعضی از مدیران و وزیران صدای عده‌ای از نمایندگان مجلس یازدهم را درآورده و از پشتیبانی دولت اظهار پشیمانی نموده‌اند و وزیر ناموفق وزارت آموزش و پرورش، کار را به جایی رساند که بعضی از فرهنگیان در آخر اسفندماه 1401 درب اداره آموزش و پرورش را گِل گرفتند گرچه حداکثر در این 3 سال سالیانه حدود 20 درصد به حقوق معلمان بویژه بازنشستگان اضافه نمودند باید پرسید قول و قرارهای استاندار مبنی بر حمایت از بازنشستگان یزد به کجا رسید و شورای آموزش و پرورش چه اقدامی در این زمینه انجام داده است؟

د- ریاست و دبیر شورای آموزش و پرورش به یقین می‌دانند کلینیک فرهنگیان یزد با تلاش و زحمات مداوم عده‌ای از پیشکسوتان فرهنگی و با کمک و مساعدت خیرین محترم -که خداوند به زندگی آنان برکت عطا فرماید- دایر گردیده و به فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته خدمت‌رسانی می‌کند، آیا اخیرا خبردار شده‌اند که از هر مراجعه‌کننده وجهی بابت ویزیت و معاینه می‌گیرند آن هم در دورانی که بیمه، وجه بسیاری از داروها را پرداخت نمی‌کند و باید به صورت آزاد تهیه کرد و حدود 65 درصد بهای داروها افزایش داشته است علاوه بر آن که گاه برای تهیه داروهای ساده از جمله شیر خشک هم باید به چند خیابان و داروخانه مراجعه نمود.

ه- در سالی که گذشت چندین روز علاوه بر تعطیلات رسمی، مدارس تعطیل و کار آموزش مختل گردید. پی‌درپی معاونان و مدیران وزارت آموزش و پرورش در تهران و استان‌های مختلف و روابط‌عمومی‌های آنان اطلاعیه می‌دادند: «این روز یا آن روز و یا تا 28 اسفندماه کلاس‌ها دایر و آموزش برقرار است» آیا شورای آموزش و پرورش استان در طی جلسات متعددی که تشکیل داده در این زمینه پنج دقیقه مذاکره نموده و گزارشی حتی در مورد تعطیلی یک آموزشگاه در روزهای رسمی به سمع و نظر اعضای شورا رسیده است؟ و عکس‌العملی نشان داده‌اند؟ البته استحضار دارند که بودجه‌بندی کتاب‌های درسی باتوجه به تعطیلات رسمی سالیانه و نظر کارشناسان تدوین می‌شود و تعطیلات غیرقابل پیش‌بینی لطمه و آسیب جدی به آموزش می‌زند.

و- گرچه ماجرای مدارس غیردولتی یزد قصه پر غصه‌ای است که باید در وقتی و فرصتی دیگر بدان پرداخت و شاید در دوران این دولت امیدی هم به اصلاح آن نیست چون وزیر آموزش و پرورش که در چند سرمقاله آیینه یزد از نحوه عملکردش در این ستون انتقاد به عمل آمد و ادعا می‌کند در 20 کشور تدریس نموده، با کمال تاسف در یکی از مصاحبه‌هایش جایگاه این‌گونه مدارس را در حد بنگاه معاملات ماشین تنزل داده است در عین حال آیا ریاست شورای آموزش و پرورش در یک نشست کوتاه‌مدت از وضعیت تبعیض‌آمیز و رفتارهای برخلاف عرف و اخلاق و قانون بعضی از این آموزشگاه‌ها که تابع هیچ ضابطه و دستورالعملی نیستند مطلع گردیده است؟ و آیا از نگرانی آن عده از موسسانی که در سال آینده قادر به ادامه فعالیت خود نیستند آگاهی دارد؟ آیا در هیچ‌یک از جلسات شورا به اطلاع ریاست شورای آموزش و پرورش استاندار استان رسیده است که «موسسه خیریه حضرت مجتبی حامیم» وابسته به مجتمع آموزشی غیردولتی حضرت مجتبی(ع) که بدون دریافت کمک از خیرین، با سرمایه حدود چهار هزار و پانصد سهامدار فرهنگی و اعضای خانواده آنان احداث و سی‌امین سال فعالیت خود را با حضور 250 نفر معلم و کارمند پاره‌وقت و تمام‌وقت و با بیش از 1660 دانش‌آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی می‌گذراند به دنبال کمک‌های خیری که طی سالیان متمادی می‌نموده صرفا در سه سال اخیر در دوران دولت سیزدهم بیش از چهار میلیارد تومان به عنوان کمک به دانش‌آموزان مدارس دولتی یزد و یا برای درمان عده‌ای از بیماران فرهنگی و یا مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت نموده است؟

استاندار یزد بارها در نشست با فعالین سیاسی استان و نمایندگان احزاب و اصحاب رسانه‌ها در مرکز یا در دیگر شهرستان‌های استان اعلام نموده است خود را پاسخگوی مطبوعات و رسانه‌ها می‌داند اما تاکنون به هیچ‌یک از سرمقاله‌های تحقیقی و اجتماعی و انتقادی که در این ستون چاپ و منتشر گردیده پاسخ نداده است بنابراین انتظار این است برای یک‌بار هم شده روابط‌عمومی استانداری یزد پاسخ مندرجات این شماره از سرمقاله آیینه یزد را تهیه و ارسال نماید تا به اطلاع خوانندگان آیینه یزد برسد.

نکته آخر این که نگارنده این سطور در مهرماه سال 1339 در 18 سالگی با مدرک سیکل اول متوسطه (کلاس نهم) در آموزش و پرورش شهرستان ورامین با دریافت حقوق ماهیانه 2730 ریال استخدام و بعد از اعتراض و تظاهرات معلمان در سال 1340 در تهران و کشته شدن مرحوم دکتر ابوالحسن خانعلی که روحش شاد باد و روی کارآمدن دولت دکتر علی امینی و وزارت محمد درخشش در آموزش و پرورش، در سال 1341 پس از اخذ دیپلم دانشسرای مقدماتی به صورت متفرقه حقوق ماهیانه‌ام به پنج هزار ریال افزایش یافت. یعنی در یک برهه از زمان حقوق فرهنگیان هفتاد درصد و بیشتر افزایش یافت و روزنامه‌ها در آن زمان نوشتند «پس از برابر شدن حقوق معلمان با حقوق مهندسان تحصن یازده روزه معلمان پایان یافت» تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/p8ahe

 

  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا